Процедура ОВД в умовах воєнного стану: чого чекати бізнесу?

Процедура оцінки впливу на довкілля (ОВД) є обов’язковою для більшості видів планованої діяльності перед початком робіт. Адже кожне підприємство ще на етапі геологічного вивчення повинно розуміти всі ймовірні впливи на навколишнє середовище і спрогнозувати найоптимальніші умови використання надр з допустимим впливом на довкілля. 

ТОВ «Геологічна інвестиційна група» спеціалізується на проведенні процедури оцінки впливу на довкілля у сфері надрокористування. Ми тісно співпрацюємо з бізнесом і тому маємо можливість бачити усі проблеми, з якими зіштовхуються підприємства як щодень, так і зараз, у воєнний період.

Саме сьогодні найкращою стратегією та підтримкою для бізнесу мали б стати рішення, прийняті державою, з урахуванням реальних потреб надрокористувачів та інвесторів.

Як відбувається процес ОВД сьогодні?

З огляду на те, що в Україні триває війна, бізнесу все частіше доводиться терміново переплановувати свою діяльність, чи навіть здійснювати релокацію підприємств в більш безпечні регіони країни. Але, крім термінової зміни розташування планованої діяльності чи взагалі зміни стратегії ведення бізнесу, гостро постає питання в спрощеній процедурі отримання Висновку з ОВД суб’єктами господарювання.  

Процедура оцінки впливу на довкілля передбачає три основні етапи: повідомлення про провадження планованої діяльності,  оприлюднення звіту з оголошенням про початок громадського обговорення та отримання висновку.  

Ключовим елементом є те, що у проходженні процедури ОВД включена Громадськість як важливий елемент та важіль впливу, думку яких неодмінно потрібно враховувати. Проте на практиці, громади, що безпосередньо знаходяться поблизу території планованої діяльності, не беруть об’єктивної  участі у обговореннях. 

Варто зазначити, що часто громадські організації розглядають плановану діяльність не як територію з індивідуальними особливостями, а викладають “під копірку” перелік факторів, які варто включити до звіту. 

Відповідно до чинного законодавства, процедура ОВД триває не менше 120 днів. Не зважаючи на терміни, що вказані в Законі, фактично процедура триває не менше  6 місяців, а часто буває так, що процес потребує й року досліджень перед початком його завантаження в Єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля. 

В умовах війни такі очікування є неприпустимими і потребують змін. Такий порядок дій, в першу чергу, не сприяє  економічному розвитку держави. 

“Потрібно знайти можливість як зменшити терміни проходження ОВД на певних етапах. Зокрема, ми сьогодні маємо ситуацію, що громадські організації подають свої пропозиції та зауваження щодо планованої діяльності в перші тижні завантаження повідомлення, а уповноважений орган їх оприлюднює лише по завершенню терміну громадських слухань. Цей час можна використати на їх врахування та опрацювання у звіті”, – вважають  фахівці  ТОВ “Геологічна інвестиційна група”.

Назарій Рацкий, еколог ТОВ “Геологічна інвестиційна група”

Зараз, в критичних умовах, коли порушені логістичні ланцюги, підприємства змушені змінювати сировину, що позначається на якісних і кількісних обсягах утворення відходів, викидів забруднюючих речовин, та формально є підставою для проходження ОВД. 

В нинішніх умовах стає зрозуміло, що деякі строки розгляду справ можна скоротити. І таким чином великі бюджетоутворюючі підприємства зможуть безперебійно працювати, забезпечуючи робочими місцями громадян, сплачувати податки у державний та місцеві бюджети. 

ОВД: законодавство

Україна усвідомлено відійшла від радянської моделі законодавчих процесів та свого часу ухвалила Закон України “Про оцінку впливу на довкілля”, який є частиною європейського законодавства. 

На даний час ми працюємо відповідно до Постанови КМУ від 13 грудня 2017 №1026 «Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля».

Слід зазначити, що 13 липня 2021 року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкти №5766 та 5766-1 задля удосконалення процедури оцінки впливу на довкілля, вони досі знаходяться на розгляді. Ознайомившись із цими документами стає зрозуміло, що в них закладені як позитивні зміни, так і певні обмеження, що потребують більш детального аналізу.

Зареєстровані проєкти закону, пропонують удосконалити процедуру оцінки впливу на довкілля, зокрема, йдеться про перехід на електронний документообіг у процедурі ОВД.

Головною ідеєю таких законопроєктів мало б стати знаходження компромісу між ефективністю процедури проходження ОВД, обґрунтованістю висновків і врахування інтересів бізнесу.

Можливість обміну інформацією надрокористувача та уповноваженими центральними органами, уповноваженими територіальними органами – це також позитивний бік законопроєкту. Оскільки часто маємо досвід із зобов’язанням проведення додаткової оцінки впливу на довкілля, в той же час як можна доопрацювати неточності чи технічні помилки до звіту та подати додаткову інформацію і не втрачати час, який несе фінансові навантаження для бізнесу.

Серед головних ризиків для надрокористувачів, у цих проєктах закону, слід виокремити Смарагдову мережу, у якій можуть обмежити користування надрами, а в окремих випадках заборонити її провадити. Зокрема, досить поширена піщано-гравійна сировина та інші корисні копалини: пісок, суглинок, поклади яких у переважній більшості та часто залягають у межах мережі Емеральд. Безумовно, слід зважати на “сезон тиші” та часткові обмеження на деяких територіях. Така заборона може призвести до нелегального видобутку та зростання корупційної складової.

Бізнес потребує дієвих рішень

На нашу думку, можливість використання електронного підпису для погодження договору на проходження громадських слухань потрібно включити і якомога швидше. Адже погодження договору з Міністерством зараз триває до двох місяців.

Крім того, необхідно перевести паперові версії звітів у електронну версію. До прикладу, їх можна розміщувати на сайті Департаменту чи Міністерства відповідної області, та й сам Висновок з ОВД варто перевести в електронну версію документу для подальшого використання у діяльності підприємств. 

Оскільки ОВД здійснюють з урахуванням чинних в Україні нормативних методологій із розрахунку та прогнозування впливу на окремі фактори довкілля, важливо зафіксувати вичерпний перелік методологій, які б не суперечили одна одній.

До прикладу, Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря від транспортних засобів №452. Наказ втратив чинність 19 лютого 2015 року, а розрахунок досі проводиться згідно з цією методикою.

При зміні законодавства в галузі надрокористування, мова йде саме про Постанову Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (зі змінами), було б логічно внести зміни в Закон про ОВД в частині прив’язки Висновку не до суб’єкта господарювання, а безпосередньо до об’єкта (ділянки надр).

У разі зміни надрокористувача на конкретній ділянці зникне необхідність проведення повторної процедури ОВД на одній території планованої діяльності.

Разом із тим сьогодні залишається низка питань стосовно процедури ОВД, які потребують врегулювання:

  • спрощення для розробників Звіту процесу підготовки, написання та проведення розрахунків, а саме залучення Міністерства освіти і науки України та Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України в розробці методологій та методичних рекомендацій для розрахунку впливів на навколишнє середовище;
  • уникнення необхідності проходити декілька процедур ОВД в межах реалізації одного проєкту;
  • питання оптимізації строків отримання висновку ОВД як документа дозвільного характеру перед початком робіт;
  • підстава для відмови у видачі висновку з ОВД чітко не визначена законодавством. До прикладу, термін «недостовірна інформація», що часто зустрічається у «Рішенні про відмову надання Висновку з ОВД», не відображена термінологічно у законодавчих документах і може трактуватись неоднозначно.

Процедура ОВД повинна зазнати змін, адже вплив діяльності бюджетоутворюючих підприємств є менш шкідливим, аніж наслідки результату бомбардувань місцевостей окупаційними військами. Поряд із цим необхідно виключити усі ризики проходження повторної процедури ОВД для надрокористувачів після закінчення воєнного стану.

Важливо враховувати усі аспекти сьогодення, це стосується як чинного законодавства в галузі надрокористування, так і адаптації законодавчих органів та надрокористувачів у проходженні процедури ОВД в умовах воєнного стану в Україні. 

 

Тетяна Коцюба

Назарій Рацкий 

ЯК ПОЧАТИ СПІВПРАЦЮ З НАМИ
Відвідайте головний офіс: місто Львів, вулиця Угорська, 14 (бізнес-центр «ДОМІНАНТ ПЛАЗА»)
Напишіть або зателефонуйте: [email protected]; +38(063) 310-46-74